Psychologia - artykuły

Pozytywne myślenie i kreatywność idą w parze

Poprawiasz sobie humor śmiesznymi filmikami z Internetu bądź kawałami? Żaden wstyd! To nie jest zmarnowany czas. Ludzie myślący pozytywnie są bardziej kreatywni - przekonują studenci z University of Western Ontario, których badanie opublikowano w magazynie "Psychological Science".

"Ogólnie rzecz biorąc, dobry nastrój ułatwia kreatywne podejście do rozwiązywania problemów oraz elastyczny, ale ostrożny sposób myślenia" - opowiada Ruby Nadler, przewodnicząca projektu badawczego.

Do takich wniosków studenci doszli po bliższym przyjrzeniu się pewnemu sposobowi uczenia się, który jest bardziej efektywny, gdy jesteśmy kreatywni. Studentów, którzy wzięli udział w projekcie doprowadzono najpierw do różnych stanów nastroju, po czym poproszono ich o sklasyfikowanie zestawów fotografii z wzorcami wizualnymi. Naukowcy manipulowali nastrojami uczestników przy pomocy muzyki oraz krótkich klipów filmowych.

Pierwszym krokiem było sprawdzenie, jakie filmy czy muzyka sprawiają, że człowiek jest szczęśliwy, bądź smutny. Utworem przynoszącym najwięcej pozytywnych emocji okazał się radosny kawałek Mozarta, a filmem - śmiejące się dziecko. Najsmutniejszą muzyką okazał się utwór z filmu "Lista Schindlera", a filmikiem - wiadomości o trzęsieniu ziemi. Następnie badacze użyli elementów wywołujących szczęście, konfrontując je z tymi wywołującymi smutek oraz innymi, neutralnymi. Po przesłuchaniu danego utworu lub obejrzeniu klipu, uczestnicy projektu musieli nauczyć się rozpoznawać schemat klasyfikacji.

Okazało się, że pozytywnie nastrojonym badanym było o wiele łatwiej przyswajać wiedzę i rozumieć różne mechanizmy, niż tym nastrojonym negatywnie bądź neutralnie.

Kiedy trzeba zmierzyć się z projektem wymagającym kreatywnego myślenia, innowacyjności bądź rozsądnie rozważyć wszelkie możliwości rozwiązania jakiegoś problemu - pozytywne nastawienie to podstawa. Dobry nastrój okazuje się być ważnym elementem w całym mechanizmie poznawczym. Nie należy jednak przyjmować tego odkrycia dosłownie, bowiem nie na każdego może zadziałać Mozart.

Dobrą wiadomością dla pracodawców, jest fakt, że jeżeli ich pracownicy robią sobie przerwę na śmieszny filmik w pracy, to wcale nie musi oznaczać to marnowania cennego czasu. Aktywizacja innowacyjnego myślenia może tylko pomóc.

Źródło: PAP

Foto: openphoto.net

data ostatniej modyfikacji: 2010-12-17 10:50:26
Komentarze
Zaspokojenie zapotrzebowania świata na energię to jedno z głównych wyzwań naszych czasów. Odnawialne źródła energii? Energia jądrowa? Szczelinowanie? Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla? Rozpaczliwie poszukujemy panaceum. Nasi badacze analizują wszelkie możliwe rozwiązania - od matematycznych metodologii adaptacji naszych systemów po wizjonerskie, na pozór szalone, plany ekstrakcji energii w przyszłości.
Od jakości powietrza po promieniowanie słoneczne, informacje na temat naszej atmosfery mają kluczowe znaczenie dla nas wszystkich. Aby podejmować odpowiednie decyzje dla zachowania jakości naszego obecnego i przyszłego życia, decydenci europejscy, przedsiębiorcy i obywatele potrzebują wiarygodnych i aktualnych informacji o tym, co dokładnie się dzieje w naszej atmosferze teraz i czego można się spodziewać w przyszłości.
Rozwój sinic w naszych jeziorach, dużych stawach, zbiornikach wodnych i publicznych akwenach stwarza problem dla środowiska i dla naszego zdrowia. Ten rodzaj glonów często doprowadza do pogorszenia jakości wody i wydzielania wyraźnie nieprzyjemnego zapachu. Glony zużywają dużo tlenu zawartego w wodzie, pozostawiając niewiele dla innych organizmów, takich jak ryby. Wytwarzają również toksyny, które powodują podrażnienia skóry, a ponadto podejrzewa się je o związek z występowaniem raka wątroby.
Zarówno jakość, jak i ilość wody stają się coraz trudniejszym wyzwaniem w wielu częściach Europy. Zmiana klimatu, szybki wzrost ludności i urbanizacja, malejące zasoby słodkiej wody i starzejąca się infrastruktura odbijają się niekorzystnie na zaopatrzeniu w wodę.
Niska jakość powietrza stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia, doprowadzając do chorób płuc, schorzeń sercowo-naczyniowych i nowotworów. Zanieczyszczenie powietrza oddziałuje także na środowisko, wywierając wpływ na jakość słodkiej wody, glebę i ekosystemy.
Jakość powietrza w pomieszczeniach (IAQ) ma wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie. Od 20 lat rosną obawy o zanieczyszczenia w zamkniętych środowiskach, trudności z ich rozpoznawaniem i określaniem ich krytycznych stężeń.
Rok 2014 był dla Europy w kosmosie rokiem szczególnym. Nie dość, że sonda Rosetta, jako pierwsza misja w historii, dotarła do komety, to Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła dwa nowe satelity Galileo oraz satelitę Sentinel-1.
W futurystycznych filmach z przeszłości rok 2015 i kolejne przedstawiane są jako czasy latających samochodów, poduszkowców i kontaktu z przybyszami z kosmosu. Mimo iż nie mkniemy jeszcze po podniebnych autostradach, to odkrycie życia poza Ziemią może być w nadchodzących latach w naszym zasięgu. Ledwie rozpoczął się rok 2015, a naukowcy z Centrum Astrofizyki Harvard-Smithsonian ogłosili odkrycie najbardziej ich zdaniem jak dotąd podobnej do Ziemi planety poza Układem Słonecznym.
Archeolog Cameron Smith wystąpił przed publicznością TEDx Brussels 2014, aby opisać swój wkład w misję kolonizacji przestrzeni kosmicznej.
Wpatrywanie się w gwiazdy fascynowało ludzi odkąd po raz pierwszy spojrzeli w nocne niebo. Od czasu tych pierwszych spojrzeń astronomia poczyniła ogromne postępy i badania wszechświata zaczynają dostarczać odpowiedzi na niektóre z najbardziej fundamentalnych pytań nurtujących ludzkość. Nigdy dotąd w naszej historii nie dysponowaliśmy taką wiedzą o narodzinach naszego wszechświata oraz powstawaniu i ewolucji galaktyk.
Czy dostrzegliście na początku tego tygodnia mleczny Księżyc rozświetlający niebo? To nie był tylko piękny księżyc żniwiarzy, to był superksiężyc żniwiarzy!