Psychologia - artykuły

Pozytywne myślenie i kreatywność idą w parze

Poprawiasz sobie humor śmiesznymi filmikami z Internetu bądź kawałami? Żaden wstyd! To nie jest zmarnowany czas. Ludzie myślący pozytywnie są bardziej kreatywni - przekonują studenci z University of Western Ontario, których badanie opublikowano w magazynie "Psychological Science".

"Ogólnie rzecz biorąc, dobry nastrój ułatwia kreatywne podejście do rozwiązywania problemów oraz elastyczny, ale ostrożny sposób myślenia" - opowiada Ruby Nadler, przewodnicząca projektu badawczego.

Do takich wniosków studenci doszli po bliższym przyjrzeniu się pewnemu sposobowi uczenia się, który jest bardziej efektywny, gdy jesteśmy kreatywni. Studentów, którzy wzięli udział w projekcie doprowadzono najpierw do różnych stanów nastroju, po czym poproszono ich o sklasyfikowanie zestawów fotografii z wzorcami wizualnymi. Naukowcy manipulowali nastrojami uczestników przy pomocy muzyki oraz krótkich klipów filmowych.

Pierwszym krokiem było sprawdzenie, jakie filmy czy muzyka sprawiają, że człowiek jest szczęśliwy, bądź smutny. Utworem przynoszącym najwięcej pozytywnych emocji okazał się radosny kawałek Mozarta, a filmem - śmiejące się dziecko. Najsmutniejszą muzyką okazał się utwór z filmu "Lista Schindlera", a filmikiem - wiadomości o trzęsieniu ziemi. Następnie badacze użyli elementów wywołujących szczęście, konfrontując je z tymi wywołującymi smutek oraz innymi, neutralnymi. Po przesłuchaniu danego utworu lub obejrzeniu klipu, uczestnicy projektu musieli nauczyć się rozpoznawać schemat klasyfikacji.

Okazało się, że pozytywnie nastrojonym badanym było o wiele łatwiej przyswajać wiedzę i rozumieć różne mechanizmy, niż tym nastrojonym negatywnie bądź neutralnie.

Kiedy trzeba zmierzyć się z projektem wymagającym kreatywnego myślenia, innowacyjności bądź rozsądnie rozważyć wszelkie możliwości rozwiązania jakiegoś problemu - pozytywne nastawienie to podstawa. Dobry nastrój okazuje się być ważnym elementem w całym mechanizmie poznawczym. Nie należy jednak przyjmować tego odkrycia dosłownie, bowiem nie na każdego może zadziałać Mozart.

Dobrą wiadomością dla pracodawców, jest fakt, że jeżeli ich pracownicy robią sobie przerwę na śmieszny filmik w pracy, to wcale nie musi oznaczać to marnowania cennego czasu. Aktywizacja innowacyjnego myślenia może tylko pomóc.

Źródło: PAP

Foto: openphoto.net

data ostatniej modyfikacji: 2010-12-17 10:50:26
Komentarze
Wykorzystanie praktycznie nieograniczonych zasobów energii dostarczanej przez Słońce to niezwykle zrównoważony sposób na ograniczenie zależności od spalania paliw kopalnych. Nowe technologie opracowane przy udziale środków unijnych dają nadzieję na szersze wprowadzenie tego typu rozwiązań.
Region śródziemnomorski wspiera bogactwo różnorodnej fauny i flory morskiej będącej przedmiotem działań ochronnych. W ramach inicjatywy finansowanej przez UE badane są optymalne sposoby oznaczania tych obszarów jako objętych ochroną morską i zarządzanie nimi.
Opracowano zaawansowane oprogramowanie do modelowania, umożliwiające ocenę narażenia środowiska i ludzi na związki chemiczne. Nowe narzędzie łączy modele multimedialne, PBPK i reakcji na dawkę, pozwalając na analizę całego łańcucha narażenia.
Poprawa wydajności napędu może zredukować zużycie paliwa i poziom emisji w sektorze transportu powietrznego. Nowatorskie koncepcje, takie jak wielokrotne systemy napędu rozproszonego, i integracja napędu z kadłubem mogą pomóc osiągnąć te cele.
Materiały z kamieni ozdobnych są stosowane na całym świecie jako elementy ornamentalne i strukturalne w domach, w budowlach komercyjnych czy też na placach. Nowe techniki inspekcji materiału skalnego przed rozpoczęciem wydobycia pozwolą znacznie zmniejszyć wpływ tej branży na środowisko.
Finansowany przez UE projekt pomaga ukazać pierwszą europejską infrastrukturę badawczą w dziedzinie energii wiatrowej. Duńska placówka badawcza ma wesprzeć naukowców w ich próbach zmierzenia i zrozumienia trójwymiarowych i zmieniających się w czasie pól wiatrowych.
Galaktyki umożliwiają badanie przeszłości i przyszłości kosmosu, ale ich powstawanie pozostaje nierozwiązaną zagadką. Finansowany ze środków UE zespół badawczy wykorzystał wysokiej jakości dane empiryczne, aby dołożyć jeden z brakujących elementów do tej układanki.
Uczestnicy projektu finansowanego ze środków UE dokonali przeglądu modeli alternatywnych wobec koncepcji ciemnej energii, niewymagających rezygnacji ze stałej kosmologicznej. Wykazanie, że rola ciemnej energii ma charakter dynamiczny, powinno pozwolić na dużo dokładniejsze zbadanie wszechświata.
Zderzenia ogromnych gromad galaktyk pomagają europejskim naukowcom w wyjaśnianiu dwóch z największych tajemnic wszechświata — zagadki ciemnej materii i ciemnej energii.
W ramach finansowanej przez UE inicjatywy młodzi badacze są szkoleni w zakresie astrodynamiki — nauki stojącej za startem i lotem pojazdu kosmicznego.
Rok 2014 był dla Europy w kosmosie rokiem szczególnym. Nie dość, że sonda Rosetta, jako pierwsza misja w historii, dotarła do komety, to Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła dwa nowe satelity Galileo oraz satelitę Sentinel-1.