Psychologia - artykuły

Kobiety - karierowiczki bardziej skłonne do zdrady

Wyższe stanowisko sprawia, że jesteśmy bardziej skłonni do zdrady i to bez względu na płeć. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni częściej oszukują partnerów - podaje "Psychological Science".

Prawdopodobieństwo dopuszczenia się zdrady zwiększa się wraz z zajmowanym przez daną osobę stanowiskiem. Bez względu na to, czy jest to mężczyzna, czy też kobieta. Jeśli osoba na wysokim stanowisku jeszcze nie zaliczyła "skoku w bok", to jest wielce prawdopodobne, że to wkrótce to zrobi, tak twierdzi dr Joris Lammers, psycholog z uniwersytetu w Tilburg w Holandii

Holenderski uczony doszedł do takiego wniosku po przeprowadzeniu za pośrednictwem internetu sondażu wśród 1561 czytelników pism biznesowych. 58 proc. z nich nie zajmowało żadnych kierowniczych stanowisk, 22 proc. ankietowanych zadeklarowało, że byli przełożonymi niższego szczebla, a 14 proc. - średniego. Jedynie 6 proc. badanych to menedżerowie najwyższej rangi.

"Dotychczas przeprowadzono wiele badań wykazujących, że mężczyźni częściej zdradzają, ale w żadnym z nich nie uwzględniono kobiet będących u władzy" - twierdzi Joris Lammers.

Według Lammersa, większa skłonność kobiet do zdrad nie będzie zależała od tego, że zajmując wyższe stanowisko częściej muszą podróżować w celach służbowych i są gotowe podejmować większe ryzyko. Jego zdaniem, niewierność bardziej związana jest z większą pewnością siebie, jakiej nabierają zarówno mężczyźni, jak i kobiety wraz z osiąganiem większej władzy.

"Wpływ władzy jest najsilniejszy" - twierdzi dr Lammers powołując się na własne badania, jak i swych kolegów. To władza powoduje, że sprawujący ją ludzie nabierają przekonania, iż mogą osiągnąć to, co chcą i nie boją się podjąć związanego z tym ryzyka - dodaje uczony. A dotyczy to zarówno seksu, jak i innych sfer życia, bo władza zmienia nastawienie ludzi. (PAP)

data ostatniej modyfikacji: 2011-05-23 14:49:01
Komentarze
W czerwcu 1770 r. podróżnik James Cook opłynął Wielką Rafę Koralową położoną u wybrzeży Australii i stał się pierwszym Europejczykiem, który dotarł do największej na świecie rafy koralowej, pozostającej po dziś dzień mekką naukowców i wczasowiczów. W ubiegłym roku statek badawczy „James Cook” wyruszył na spotkanie unikatowych i niezbadanych koralowców, tym razem w głębinach oceanu. Zespół załogantów, pod kierunkiem beneficjentki grantu ERBN – dr Laury Robinson (Uniwersytet w Bristolu, Zjednoczone Królestwo) – przekroczył równikowy Atlantyk, aby pobrać próbki koralowców głębinowych, sięgając w toń na tysiące metrów. Podczas ekspedycji dr Robinson zgromadziła próbki, które rzuciły światło na zmiany klimatu w przeszłości. Swoimi ustaleniami podzieli się w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Badania w zakresie inżynierii trzęsień ziemi wydają się na pierwszy rzut oka dosyć oryginalnym wyborem w kontekście poznawania zjawiska tsunami. Jednak po powrocie ze Sri Lanki nawiedzonej w 2004 r. tsunami, profesor Tiziana Rossetto odkryła, że podjęto bardzo niewiele badań nad następstwami tsunami dla infrastruktury wybrzeża i postanowiła zgłębić ten temat. Zaprezentuje swoje badania 1 grudnia w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Zaspokojenie zapotrzebowania świata na energię to jedno z głównych wyzwań naszych czasów. Odnawialne źródła energii? Energia jądrowa? Szczelinowanie? Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla? Rozpaczliwie poszukujemy panaceum. Nasi badacze analizują wszelkie możliwe rozwiązania - od matematycznych metodologii adaptacji naszych systemów po wizjonerskie, na pozór szalone, plany ekstrakcji energii w przyszłości.
Od jakości powietrza po promieniowanie słoneczne, informacje na temat naszej atmosfery mają kluczowe znaczenie dla nas wszystkich. Aby podejmować odpowiednie decyzje dla zachowania jakości naszego obecnego i przyszłego życia, decydenci europejscy, przedsiębiorcy i obywatele potrzebują wiarygodnych i aktualnych informacji o tym, co dokładnie się dzieje w naszej atmosferze teraz i czego można się spodziewać w przyszłości.
Rozwój sinic w naszych jeziorach, dużych stawach, zbiornikach wodnych i publicznych akwenach stwarza problem dla środowiska i dla naszego zdrowia. Ten rodzaj glonów często doprowadza do pogorszenia jakości wody i wydzielania wyraźnie nieprzyjemnego zapachu. Glony zużywają dużo tlenu zawartego w wodzie, pozostawiając niewiele dla innych organizmów, takich jak ryby. Wytwarzają również toksyny, które powodują podrażnienia skóry, a ponadto podejrzewa się je o związek z występowaniem raka wątroby.
Rok 2014 był dla Europy w kosmosie rokiem szczególnym. Nie dość, że sonda Rosetta, jako pierwsza misja w historii, dotarła do komety, to Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła dwa nowe satelity Galileo oraz satelitę Sentinel-1.
W futurystycznych filmach z przeszłości rok 2015 i kolejne przedstawiane są jako czasy latających samochodów, poduszkowców i kontaktu z przybyszami z kosmosu. Mimo iż nie mkniemy jeszcze po podniebnych autostradach, to odkrycie życia poza Ziemią może być w nadchodzących latach w naszym zasięgu. Ledwie rozpoczął się rok 2015, a naukowcy z Centrum Astrofizyki Harvard-Smithsonian ogłosili odkrycie najbardziej ich zdaniem jak dotąd podobnej do Ziemi planety poza Układem Słonecznym.
Archeolog Cameron Smith wystąpił przed publicznością TEDx Brussels 2014, aby opisać swój wkład w misję kolonizacji przestrzeni kosmicznej.
Wpatrywanie się w gwiazdy fascynowało ludzi odkąd po raz pierwszy spojrzeli w nocne niebo. Od czasu tych pierwszych spojrzeń astronomia poczyniła ogromne postępy i badania wszechświata zaczynają dostarczać odpowiedzi na niektóre z najbardziej fundamentalnych pytań nurtujących ludzkość. Nigdy dotąd w naszej historii nie dysponowaliśmy taką wiedzą o narodzinach naszego wszechświata oraz powstawaniu i ewolucji galaktyk.
Czy dostrzegliście na początku tego tygodnia mleczny Księżyc rozświetlający niebo? To nie był tylko piękny księżyc żniwiarzy, to był superksiężyc żniwiarzy!