Psychologia - artykuły

Postrzeganie choroby może mieć wpływ na jej leczenie

Okazuje się, że przekonanie na temat własnej choroby może być ważniejsze dla wyleczenia niż jej powaga lub kompetencje lekarza prowadzącego.

Grupa naukowców dokonała przeglądu literatury na temat postrzegania własnej choroby przez pacjentów i doszli do wniosku, że to, co sądzimy na temat naszych dolegliwości może być bardziej istotne w prognozowaniu wyzdrowienia niż ogólna kondycja medyczna, poziom stresu i otrzymywane wsparcie społeczne.

Sposób myślenia o schorzeniu jest związany z takimi korzyściami zdrowotnymi, jak ogólny poziom funkcjonowania i zdolności, użyteczność opieki medycznej, stosowanie się do wskazówek specjalistów lub nawet mniejsze ryzyko śmierci.

Na stronie Association for Psychological Science umieszczono informację, że postrzeganie choroby wynika z osobistych wierzeń na temat tej jednostki chorobowej i jej znaczenia w kontekście dotychczasowego życia. Możemy mieć własne poglądy na temat przyczyn choroby, jej trwania i potencjalnego wpływu na nas i członków naszej rodziny, jak również dotyczące sposobu leczenia.

Keith Petrie z the University of Auckland w Nowej Zelandii powiedziłała, że sposób myślenia o chorobie może wpłynąć na decyzje podejmowane w kwestii zdrowia. Lekarz może dokonać świetnej diagnozy i zaproponować odpowiednie leczenie, ale jeśli kuracja nie będzie dopasowana do poglądów pacjenta, nie będzie się jej trzymał.

Zrozumienie sposobu myślenia pacjenta i włączenie tej wiedzy w planowanie leczenia może być niezbędne dla efektywności terapii medycznej. Lekarze powinni pytać pacjentów, co sądzą na temat choroby, aby w razie potrzeby skorygować ich przekonania i skierować ich myślenie w kierunku bardziej zgodnym z proponowaną metodą leczenia. Takie rozmowy pomogłyby przewidzieć ryzyko niestosowania się do zasad terapii.

Kontynuowanie badań na temat postrzegania choroby może zaowocować stworzeniem efektywnych kuracji, które objęłyby swym działaniem wielu pacjentów, co w konsekwencji obniżyłoby koszty leczenia. (PAP)

data ostatniej modyfikacji: 2012-02-16 14:25:08
Komentarze
W czerwcu 1770 r. podróżnik James Cook opłynął Wielką Rafę Koralową położoną u wybrzeży Australii i stał się pierwszym Europejczykiem, który dotarł do największej na świecie rafy koralowej, pozostającej po dziś dzień mekką naukowców i wczasowiczów. W ubiegłym roku statek badawczy „James Cook” wyruszył na spotkanie unikatowych i niezbadanych koralowców, tym razem w głębinach oceanu. Zespół załogantów, pod kierunkiem beneficjentki grantu ERBN – dr Laury Robinson (Uniwersytet w Bristolu, Zjednoczone Królestwo) – przekroczył równikowy Atlantyk, aby pobrać próbki koralowców głębinowych, sięgając w toń na tysiące metrów. Podczas ekspedycji dr Robinson zgromadziła próbki, które rzuciły światło na zmiany klimatu w przeszłości. Swoimi ustaleniami podzieli się w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Badania w zakresie inżynierii trzęsień ziemi wydają się na pierwszy rzut oka dosyć oryginalnym wyborem w kontekście poznawania zjawiska tsunami. Jednak po powrocie ze Sri Lanki nawiedzonej w 2004 r. tsunami, profesor Tiziana Rossetto odkryła, że podjęto bardzo niewiele badań nad następstwami tsunami dla infrastruktury wybrzeża i postanowiła zgłębić ten temat. Zaprezentuje swoje badania 1 grudnia w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Zaspokojenie zapotrzebowania świata na energię to jedno z głównych wyzwań naszych czasów. Odnawialne źródła energii? Energia jądrowa? Szczelinowanie? Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla? Rozpaczliwie poszukujemy panaceum. Nasi badacze analizują wszelkie możliwe rozwiązania - od matematycznych metodologii adaptacji naszych systemów po wizjonerskie, na pozór szalone, plany ekstrakcji energii w przyszłości.
Od jakości powietrza po promieniowanie słoneczne, informacje na temat naszej atmosfery mają kluczowe znaczenie dla nas wszystkich. Aby podejmować odpowiednie decyzje dla zachowania jakości naszego obecnego i przyszłego życia, decydenci europejscy, przedsiębiorcy i obywatele potrzebują wiarygodnych i aktualnych informacji o tym, co dokładnie się dzieje w naszej atmosferze teraz i czego można się spodziewać w przyszłości.
Rozwój sinic w naszych jeziorach, dużych stawach, zbiornikach wodnych i publicznych akwenach stwarza problem dla środowiska i dla naszego zdrowia. Ten rodzaj glonów często doprowadza do pogorszenia jakości wody i wydzielania wyraźnie nieprzyjemnego zapachu. Glony zużywają dużo tlenu zawartego w wodzie, pozostawiając niewiele dla innych organizmów, takich jak ryby. Wytwarzają również toksyny, które powodują podrażnienia skóry, a ponadto podejrzewa się je o związek z występowaniem raka wątroby.
Rok 2014 był dla Europy w kosmosie rokiem szczególnym. Nie dość, że sonda Rosetta, jako pierwsza misja w historii, dotarła do komety, to Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła dwa nowe satelity Galileo oraz satelitę Sentinel-1.
W futurystycznych filmach z przeszłości rok 2015 i kolejne przedstawiane są jako czasy latających samochodów, poduszkowców i kontaktu z przybyszami z kosmosu. Mimo iż nie mkniemy jeszcze po podniebnych autostradach, to odkrycie życia poza Ziemią może być w nadchodzących latach w naszym zasięgu. Ledwie rozpoczął się rok 2015, a naukowcy z Centrum Astrofizyki Harvard-Smithsonian ogłosili odkrycie najbardziej ich zdaniem jak dotąd podobnej do Ziemi planety poza Układem Słonecznym.
Archeolog Cameron Smith wystąpił przed publicznością TEDx Brussels 2014, aby opisać swój wkład w misję kolonizacji przestrzeni kosmicznej.
Wpatrywanie się w gwiazdy fascynowało ludzi odkąd po raz pierwszy spojrzeli w nocne niebo. Od czasu tych pierwszych spojrzeń astronomia poczyniła ogromne postępy i badania wszechświata zaczynają dostarczać odpowiedzi na niektóre z najbardziej fundamentalnych pytań nurtujących ludzkość. Nigdy dotąd w naszej historii nie dysponowaliśmy taką wiedzą o narodzinach naszego wszechświata oraz powstawaniu i ewolucji galaktyk.
Czy dostrzegliście na początku tego tygodnia mleczny Księżyc rozświetlający niebo? To nie był tylko piękny księżyc żniwiarzy, to był superksiężyc żniwiarzy!