Patronat nad działem
objęła marka Activejet
tusze i tonery dla każdego
Zadzwoń i zapytaj o zamiennik
Infolinia:
801 08 1111
logo_ActiveJet_200.png

Psychologia - artykuły

Nie śpisz w nocy - masz większą skłonność do ryzyka

Chronotyp człowieka jest powiązany nie tylko z jego nawykami dotyczącymi snu, ale również z cechami charakteru i tendencją do określonych sposobów postępowania. Okazuje się, że nocne marki są bardziej skłonne do ryzyka niż ranne ptaszki:)

Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago uważają, że nocne marki (sowy), czyli osoby chodzące późno spać i wstające późno rano, mają większe skłonności do podejmowania ryzyka niż ranne ptaszki (skowronki) – ludzie budzący się i zasypiający o wczesnych porach. Nocne marki częściej są singlami lub angażują się w krótkoterminowe relacje, gdy tymczasem ranne ptaszki przeważnie pozostają w długoterminowych związkach. Mężczyźni-sowy posiadają też dwa razy więcej partnerek seksualnych niż mężczyźni-skowronki.

Badacze stwierdzili ponadto, iż mężczyźni generalnie śpią mniej niż kobiety i częściej zaliczają się do nocnych marków. Różnice te pojawiają się w okresie dojrzewania, ale zanikają po etapie menopauzalnym.

Wcześniejsze badania wykazały, że mężczyźni zazwyczaj mają większą skłonność do ryzyka finansowego niż kobiety, z wyłączeniem tych pań, które charakteryzują się wysokim poziomem testosteronu. Teraz zaobserwowano, że kobiety-sowy są równie chętne do podejmowania ryzykownych zachowań jak mężczyźni. Przypuszcza się, iż ma to związek z podwyższonym stężeniem kortyzolu (hormonu stresu).

Prof. Dario Maestripieri, współautor badania, tłumaczy, że niektóre osoby posiadają wysokie stężenie kortyzolu bez względu na poziom doświadczanego stresu. Dotychczasowe analizy sugerowały, że tacy ludzie charakteryzują się szybszym metabolizmem, mają więcej energii i są bardziej pobudzeni. Wysokie stężenie kortyzolu zwykło się też wiązać z lepszym funkcjonowaniem poznawczym i większym prawdopodobieństwem osiągnięcia sukcesu.

Maestripieri twierdzi, że większa skłonność do ryzyka wśród nocnych marków może być następstwem strategii ewolucyjnych. Kiedyś wieczorna aktywność zwiększała szansę na znalezienie partnera seksualnego, bo ludzie nie byli tak zajęci pracą lub wychowywaniem dzieci jak w ciągu dnia. Badacz zauważa, iż rezultaty wskazujące na to, że nocne marki częściej angażują się w relacje krótkoterminowe, a mężczyźni-sowy mają więcej partnerek seksualnych, mogą potwierdzać powyższą hipotezę.


data ostatniej modyfikacji: 2014-04-10 10:32:53
Komentarze
Ostatnie:
29.11.2015 14:31
Dodał(a): ~Dima1358
(IP: 178.235.193.*)
Bdb artykul :)

Przegląd uczelni
w Polsce
220_300_pol.jpg
WSE_220.gif
Polskie uczelnie w obrazach
miniatura
miniatura
miniatura Samodzielny Publiczny Kliniczny Szpital Okulistyczny