Trudne zadania lepiej rozwiązywać w grupie
Trzyosobowe grupy osiągają lepsze wyniki w rozwiązywaniu złożonych zadań, niż najlepsze jednostki działające w pojedynkę - wykazały badania amerykańskie, o których informuje pismo "Journal of Personality and Social Psychology".
Odkrycie to dowodzi, że współpraca w grupie może znacznie
poprawiać zdolność do rozwiązywania skomplikowanych problemów i
zadań, uważają autorzy najnowszej pracy. Może to być dobry sposób
na poprawę wyników w szkole czy rezultatów badań naukowych.
Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Illinois w Urbana-Champaign
zaprosili do badań 760 studentów. Wszyscy mieli wykonać zadania, w
których cyfry od 0 do 9 zostały zastąpione literkami od A do J.
Jest to ćwiczenie wymagające logicznego myślenia i zrozumienia
złożonych kwestii werbalnych oraz liczbowych.
Studenci rozwiązywali zadania bądź indywidualnie, bądź w grupach
dwu-, trzy-, cztero- i pięcioosobowych. Wyniki uzyskiwane przez
różne pod względem liczebności grupy porównywano z wynikami
odpowiadającej im liczby osób indywidualnych.
Okazało się, że wszystkie grupy liczące powyżej dwóch członków
wykonały zadanie lepiej niż odpowiednia liczba najlepszych
indywidualnych graczy - np. dochodziły do rozwiązania na krótszej
drodze i układały bardziej złożone równania.
Grupy dwuosobowe wykonywały zadania tak samo dobrze jak dwóch
najlepszych indywidualnych uczestników testu. Wydaje się więc, że
dwie osoby to za mało, by zapewnić grupie przewagę nad jednostkami
w rozwiązywaniu złożonych zadań. Z kolei, grupy 3-, 4- i 5-osobowe
uzyskały podobne wyniki, co oznacza, że trzy osoby są niezbędne,
ale zarazem wystarczające, by osiągnąć ten cel.
"Odnosząc wyniki tych badań do zespołów naukowych, można
powiedzieć, że już trzyosobowa grupa może uzyskać lepsze efekty
niż najlepszy jej członek w pojedynkę" - wyjaśnia prowadzący
badania dr Patrick Laughlin.
Badacz uważa, że grupowe rozwiązywanie zadań problemowych może
dawać również dobre wyniki podczas zajęć szkolnych. W przyszłości
naukowcy planują sprawdzić, czy współpracujące ze sobą grupy
uczniów faktycznie uzyskują lepsze wyniki niż najzdolniejsi
uczniowie w pojedynkę. (PAP)