Ludzie, którzy czują, że są obserwowani zachowują się uczciwiej - nawet gdy widzą ich tylko oczy na plakacie - informuje pismo "Biology Letters".
Zespół naukowców z Newcastle University badał przez 10 tygodni,
ile ludzie wkładają do "pudełka uczciwości" w uniwersyteckiej
kantynie, płacąc za drinka. Okazało się, że wkładali niemal trzy
razy więcej pieniędzy, jeśli wiszący nad pudłem czarno-biały
plakat przedstawiał parę oczu, niż w przypadku obrazka z kwiatami.
Prawdopodobnie chodzi o podświadomą reakcję mózgu, który widząc
wizerunek twarzy czy oczu, czuje się obserwowany.
Zdaniem naukowców dzięki wizerunkom oczu umieszczanym w
miejscach publicznych można by nakłaniać ludzi do lepszej
współpracy i prospołecznych zachowań. Zresztą pomysł nie jest
całkiem nowy - w powieści Orwella "Rok 1984" miasta pełne były
wizerunków przywódcy i ostrzeżeń "Wielki Brat patrzy". (PAP)