Edukacja muzyczna sprawia, że mózg lepiej się uczy

Godziny spędzone przez dzieci nad doskonaleniem gry na skrzypcach czy pianinie są warte zachodu - lekcje muzyki znacznie poprawiają pamięć - informuje pismo "Neuropsychology". Zdaniem naukowców, wyniki tych badań mogą pomóc m.in. w leczeniu osób z uszkodzeniami mózgu.

Psycholodzy z Chińskiego Uniwersytetu w Hong Kongu badali 90
chłopców w wieku od sześciu do 15 lat, uczniów jednej szkoły.
Połowa z nich przez okres do pięciu lat uczyła się muzyki - byli
członkami szkolnego zespołu smyczkowego. Pozostali nie przeszli
edukacji muzycznej.

Wszystkie dzieci rozwiązywały testy pamięci werbalnej -
sprawdzano, jak wiele słów z listy potrafią powtórzyć. Testowano
też ich pamięć wzrokową, zdolność zapamiętywania obrazów.

Okazało się, że uczniowie szkoleni muzycznie zapamiętywali w
testach znacznie więcej słów niż pozostałe dzieci. Zapamiętywali
też coraz więcej słów w kolejnych, następujących po sobie testach.

Gdy sprawdzano ich ponownie po pół godzinie, dzieci po lekcjach
muzyki znów pamiętały więcej słów niż dzieci z drugiej grupy.

Okazało się też, że im dłużej chłopcy uczyli się muzyki, tym
lepsza była ich pamięć werbalna. Pomiędzy grupami nie zauważono
jednak różnic w pamięci wzrokowej.

Badacze sugerują, że lekcje muzyki stymulują lewą półkulę mózgu,
która uczestniczy m.in. w procesie nauki werbalnej.

Rok po pierwszym doświadczeniu przebadano uczniów ponownie.
Spośród 45 chłopców, uczących się muzyki za czasów pierwszego
badania, styczność z nią miało po roku tylko 33 spośród nich.
Sprawdzano także zdolności 17 dzieci, które muzyki zaczęły się
uczyć w rocznej przerwie między oboma testami. Choć w pierwszym
teście grupa "niemuzyczna" miała gorsze zdolności związane z nauką
werbalną niż ich lepiej muzycznie wykształceni koledzy, to po roku
wyniki te znacznie poprawiły się.

Tymczasem 12 chłopców, którzy zerwali kontakt z muzyką, nie
wykazało dalszej poprawy. Nie utracili oni jednak zdolności,
uzyskanych w czasie, gdy uczono ich muzyki.

Badacze, kierowani przez dr Agnes Chan, sądzą, że nauczanie
dzieci muzyki "wpływa na reorganizację i lepszy rozwój lewego,
skroniowego płatu mózgu u muzyków, co z kolei usprawnia procesy
poznawcze".

Inni naukowcy wysuwają jednak pewne zastrzeżenia. Ich zdaniem,
dzieci biorące dodatkowe lekcje muzyki pochodzą często z rodzin o
wyższym statusie społeczno-ekonomicznym, a ich rodzice są w
związku z tym prawdopodobnie lepiej wykształceni i intensywniej
zajmują się rozwojem swoich dzieci. Dzieci mogą więc czynić
większe postępy po prostu dlatego, że dostają więcej pomocy i
zachęty. Jeśli tak, można się spodziewać, że podobną poprawę
zobaczymy w innych obszarach nauczania, np. matematyce.

Pamięci wzrokowej nie postrzega się jako tak ważnej zdolności
związanej z nauczaniem, co mogłoby wyjaśniać brak różnic pomiędzy
grupami.(PAP)

 


Komentarze
Ostatnie:
7.06.2015 14:42
Dodał(a): ~Eduk
To prawda. Nauka muzyki poprawia pamięć werbalną: http://www.edukacjamuzyczna.org/index.php/lekcje-muzyki-poprawiaja-pamiec-werbalna/
Polityka Prywatności