Półroczne dzieci orientują się w liczbach

Najnowsze badanie potwierdziły, że już półroczne dzieci są w stanie zauważyć różnice w liczebności przedmiotów - czytamy w piśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences".

24 niemowląt w wieku od sześciu do dziewięciu miesięcy przebadali
Andrea Berger i Gabriel Tzur z Ben-Gurion University of the Negev
w Izraelu. Wykorzystali do tego amerykańską technologię badania
mózgu.

Dzieciom wyświetlono nagranie teatrzyku marionetkowego, w którym
występowała jedna lub dwie lalki. Następnie obraz gwałtownie
znikał im sprzed oczu, a po chwili znów się pojawiał - z tym, że
liczba lalek albo pozostała taka sama, albo też zmieniała się
(dodawano lub ujmowano jedną marionetkę).

Podobnie, jak w badaniu sprzed lat, zaobserwowano, że dzieci
dłużej przyglądały się obrazowi, gdy liczba lalek różniła się od
początkowej.

W najnowszym badaniu, dzięki wykorzystaniu sieci czujników,
obszernie zbadano pracę mózgu dzieci i obliczono średni czas, jaki
niemowlęta poświęciły na przyglądanie się lalkom. Pomiar kończono,
gdy dziecko odwracało wzrok od ekranu.

Gdy w drugiej sesji pokazu liczba lalek nie zmieniła się (w
stosunku do pierwszej), dzieci patrzyły na ekran średnio 6,94
sekundy. Wzrok zatrzymywały dłużej, średnio na 8,04 sekundy, gdy
lalek przybyło lub ubyło.

Obserwacja ta potwierdziła wyniki podobnie zaprojektowanego
badania z 1992 r.

Najnowsze badanie potwierdza, że dłuższy czas wpatrywania się
niemowląt w drugi obraz wynika z faktu, "że rzeczywistość minęła
się z oczekiwaniami dzieci" - twierdzi profesor psychologii z
University of Oregon, Michael I. Posner.

"Świadczy też o identyczności anatomii dorosłych i niemowląt" -
dodał. Chodzi o anatomię struktur mózgu, związanych m.in. z
podejmowaniem decyzji. Dawniej sugerowano, że nie rozwijają się
one przed ukończeniem 2,5 roku życia. (PAP)

Komentarze
Polityka Prywatności