Uczniowie, którzy ściągają w szkole średniej i na studiach najlepiej pasują do profilu subklinicznej psychopatii, zaburzenia osobowości, które charakteryzuje niekonsekwentny styl życia, stosowanie manipulacji, znieczulica i tendencje aspołeczne, donoszą badania opublikowane przez American Psychological Association.
Ściąganie jest nieustannym problemem nauczycieli, a teraz zostało jeszcze ułatwione przez nowe technologie - twierdzi Delroy Paulhus, który przeprowadził badania.
Studenci, którzy przyznali się do ściągania w szkole średniej lub splagiatowali pracę, uzyskali wysoki poziom w testach osobowościowych, tak zwanych "Dark Triad", wykrywających psychopatię, makiawelizm (cynizm, niemoralność, manipulowanie) i narcyzm (arogancja i egocentryzm). Z tych trzech ciemnych typów osobowości psychopatia była najsilniej związana ze ściąganiem.
Badanie wskazało również, że studenci byli zachęceni do ściągania przez dwie motywacje: po pierwsze starali się dostać stopnie, do których czuli się upoważnieni, a po drugie nie widzieli w ściąganiu nic złego lub nie interesowało ich to. Wśród 114 przebadanych studentów znalazło się 16, którzy przynajmniej raz splagiatowali pracę.
Analiza wykazała podgrupy studentów, którzy czuli, że oszukiwanie było wręcz odpowiednią strategią do osiągnięcia ich ambitnych celów. Osoby te albo nie bały się kary, albo nie miały moralnych hamulców. Psychopatia znacząco wiąże się z takimi motywami działania.
"Zachęty, takie jak wysokie stopnie i stypendia, zdają się aktywować nieuczciwość w takich [psychopatycznych] jednostkach"- donoszą autorzy badania.
Naukowcy ostrzegają jednak, że raczej mało prawdopodobne, aby subkliniczni psychopaci ulegali ekstremalnym zachowaniom, które byłyby karalne. W celu udaremnienia naturalnego ściągania zalecają nauczycielom korzystanie z różnych wersji tych samych testów, wprowadzenie zakazu korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektrycznych, a także proszenie o uwzględnienie w pracach osobistych doświadczeń, co uniemożliwi splagiatowanie.
Badanie zostało opublikowane we wrześniowym numerze "Journal of Experimental Psychology: Applied".