Dysonans poznawczy jest stanem nieprzyjemnego napięcia psychicznego, pojawiający się wtedy, gdy dana osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze (np. myśli lub sądy), które są niezgodne ze sobą. Dysonans może pojawić się także wtedy, gdy zachowania nie są zgodne z postawami. Stan dysonansu wywołuje napięcie motywacyjne i związane z nim zabiegi, mające na celu zredukowanie lub złagodzenie napięcia.
Historia dysonansu
Teoria
dysonansu poznawczego stworzona została w pierwotnej wersji przez Leona
Festingera w 1957. Rozwijana dalej między innymi przez Andrzeja
Malewskiego, Jacka Brehma, uczniów Festingera Elliota Aronsona, Merrilla
Carlsmitha i inni.
Pomysł teorii.
Festinger
twierdził, że wpadł na pomysł swojej teorii po tym jak dowiedział się o
trzęsieniu ziemi z 1934 r. w Indiach. Bezpośrednio po kataklizmie w
okolicznych wioskach (których mieszkańcy nie zostali dotknięci szkodami,
lecz odczuwali dość silne wstrząsy) pojawiły się plotki o rychłym
nadejściu kolejnych katastrof. W tym samym czasie wśród mieszkańców
dotkliwie poszkodowanych (epicentrum) rozchodziły się plotki o rychłym
nadejściu pomocy rządowej. Podręcznik psychologii społecznej przytacza
słowa Festingera:
Czy przypadkiem plotki
osób na peryferiach nie stanowiły sposobu na usprawiedliwienie swojego
lęku? Czy system poznawczy człowieka nie działa tak, aby znaleźć
uzasadnienie dla obaw, mimo braku realnych sygnałów zagrożenia? Ten
pomysł - być może ludzie dopasowują obraz świata w którym żyją do tego,
jak się w danym momencie czują lub co robią - stał się zalążkiem teorii
dysonansu poznawczego.
Teoria Festingera zaliczana jest obecnie (2007) do ważniejszych teorii z zakresu psychologii społecznej ze względu na:
• tworzenie nieoczywistych przewidywań co do zachowania ludzi,
• zbudowanie podstawy teoretycznej do przeprowadzenia wielu oryginalnych eksperymentów (patrz niżej) oraz
• danie impulsu do rozwoju innych, konkurencyjnych lub uzupełniających teorii psychologicznych.
Dzięki
teorii dysonansu przewidziane, opisane i zbadane zostały takie
zachowania ludzi, które w świetle potocznej wiedzy psychologicznej (a
także teorii dominujących w psychologii lat 50. XX wieku) są bardzo
trudne do wyjaśnienia. Okazało się na przykład, że:
• ludzie, którym mało płaci się za ich kłamstwa wierzą w nie bardziej, niż ci, którzy czerpią z nich duże zyski;
• wykonywanie nieprzyjemnej czynności na prośbę nieakceptowanej osoby, prowadzi do polubienia tej czynności;
• silne nagrody wręczane za wykonywanie działań, które w dodatku są przyjemne, sprawiają, że przestajemy lubić te działania;
• silne kary mogą podnieść atrakcyjność zakazanych czynności, nawet jeśli same te czynności są szkodliwe lub niemoralne itd.