Pożyteczne porażki

Sukcesy z pewnością są przyjemnym doświadczeniem, jednak to podobno porażki są lepszymi nauczycielami, a organizacje, które nie odnoszą spektakularnych sukcesów często lepiej się rozwijają w dalszej perspektywie - informuje Vinit Desai z University of Colorado Denver Business School.

Badanie, opublikowane w "Academy of Management Journal", skupiło się na firmach i organizacjach, które wypuszczały satelity, rakiety i statki w kosmos. W ich przypadku bowiem wszelkie pomyłki są kosztowne i trudne do ukrycia - podaje internetowy serwis EurekAlert.

Naukowcy odkryli, że organizacje nie tylko uczą się więcej z porażek niż sukcesów, ale także zachowują zdobytą wiedzę na dłużej.

"Odkryliśmy, że wiedza uzyskana z sukcesów była często ulotna, podczas gdy wiedza uzyskana dzięki porażkom utrzymywała się przez lata. Jednak istnieje tendencja w organizacjach do ignorowania porażek lub nie skupiania się na nich. Menadżerowie mogą wyrzucić z pracy lub przewrócić do góry nogami cały zespół, a powinni oni traktować porażki jako możliwość nauki" - powiedział współautor badań, Peter Madsen.

Desai twierdzi, że przemysł lotniczy jest jednym z sektorów gospodarki, który dużo uczy się na błędach, przynajmniej jeśli chodzi o bezpieczeństwo.

"Pomimo zatłoczonego nieba, linie lotnicze są niezwykle wiarygodne. Liczba awarii jest bardzo mała. Poprzednie badania pokazały, że starsze linie lotnicze, które miały więcej doświadczeń, jeśli chodzi o porażki, miały mniejszą liczbę wypadków" - dodał Desai.

Naukowcy nie polecają jednak dążenia do porażek w celach naukowych. Zamiast tego radzą organizacjom analizować małe błędy, aby zebrać pożyteczne informacje, zamiast czekać na większą porażkę. Przywódcy organizacji nie powinni ignorować błędów, ani piętnować osób związanych z nimi. Powinni raczej traktować porażkę, jako możliwość nauczenia się czegoś i zachęcać do otwartego dzielenia się informacjami na ich temat.

Źródło: PAP

Foto: gringo-pl.blogspot.com

ostatnia zmiana: 2010-10-22
Komentarze
Polityka Prywatności