Z badań przeprowadzonych dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) przez TNS OBOP można wysnuć wniosek, że Polacy świadomie podejmują ryzyko prowadzenia pojazdów po alkoholu, wierząc w swoje doskonałe umiejętności kierowców. Statystyki temu zdecydowanie przeczą. W 2010 r. z winy nietrzeźwych kierowców zginęło w Polsce 455 osób. Sami sobie i innym na to pozwalamy.
Przeprowadzone z początkiem 2011 r. badania opinii publicznej wskazują, że Polacy pozwalają sobie na prowadzenie samochodów pod wpływem alkoholu, uznając, że „nie wypili tak dużo”. Szacują stan swojej trzeźwości opierając się na stereotypach: „Jedno piwo to nic złego”. Wśród respondentów padały takie stwierdzenia jak: „ Alkohol na mnie nie działa”, czy też „Ja nie dam rady?”.
Najsmutniejszy jest fakt, że na lekkomyślność prowadzenia pod wpływem alkoholu polscy kierowcy pozwalają sobie, kiedy przychodzi pora powrotu, na przykład, z rodzinnej imprezy czy spotkania z przyjaciółmi, czyli wtedy, gdy współpasażerami kierującego są najbliżsi, w tym dzieci.
Okoliczności prowadzenia auta pod wpływem alkoholu. TNS OBOP dla KRBRD „Pijący kierowcy 2011”:
37% - na imprezie u przyjaciół i znajomych
22% - na spotkaniu odzinnym
20% - w domu
12% - w pubie, w restauracji
10% - w pracy
7% - w dyskotece, w klubie
4% - w innych
1% - bak odpowiedzi
Dodatkowo nietrzeźwi kierowcy próbują racjonalizować swoje decyzje: „Kieruję po alkoholu, ponieważ zmusza mnie do tego sytuacja.”
Racjonalizacja decyzji o kierowaniu pojazdem po spożyciu alkoholu., TNS OBOP dla KRBRD „Pijący kierowcy 2011”.
34% - po prostu musiałem (am) jechać
29% - nie wypiłem (am) tak dużo, żeby nie móc jechać
14% - nie miałem (am) możliwości, żeby zostać i poczekać
13% - trasa była badzo krótka, nie miałem (am) daleko do domu
3% - byłem (byłam) najbardziej trzeźwy (trzeźwa) z towarzystwa
2% - odwoziłem (am) pozostałe osoby
2% - inne
2% - nie wiem, trudno powiedzieć
Brakuje im także świadomości, w jaki sposób oraz jak długo organizm pozbywa się alkoholu z krwi, powracając do pełni zdolności motorycznych. A trzeba przypomnieć, że czas potrzebny na wytrzeźwienie zależy od wielu czynników, jak masa ciała czy czas, w jakim spożywało się alkohol. Niezmienny pozostaje fakt, że ilość czystego alkoholu jest mniej więcej taka sama w kuflu piwa, kieliszku wódki, jak i kieliszku wina.
Wyniki badań wyraźnie wskazują na potrzebę prowadzenia szerokich działań społecznych uświadamiających wpływ alkoholu na prowadzenie pojazdu. Dlatego KRBRD przygotowuje edukacyjną kampanię społeczną, która rozpocznie się w czerwcu 2011 r. i potrwa do końca wakacji, kiedy to odnotowuje się największą liczbę wypadków w roku. Przekaz kampanii będzie miał na celu zmianę postaw zarówno kierowców, jak i pasażerów.
dodane przez kachna.kopka