Zachowanie gracza można przewidzieć

Jak informuje portal North Carolina State University, naukowcy z USA opracowali program, który przewiduje zachowanie internauty w grze on-line, na podstawie jego wcześniejszych zachowań.

Naukowcy z North Carolina State University (NCSU) badali zachowanie graczy w rozgrywkach role-playing prowadzonych w czasie rzeczywistym takich jak np. wielka, licząca sobie ok. 10 mln uczestników na całym świecie gra online World Of Warcraft (WoW).

W celu stwierdzenia, czy istnieją wzorce podejmowania decyzji w grze charakterystyczne tylko dla określonych graczy bądź ich grup, naukowcy przebadali posunięcia 14 tys. graczy z terenu USA i Europy.

Badacze sprawdzili, jak dani gracze przechodzili poziomy w grze i jak zdobywali bonusy oraz jak bardzo sposób ukończenia jednego poziomu wpływał na próbę przejścia następnego, tj. na ile gracz próbował powtarzać rozwiązanie, które już się sprawdziło.

I tak jeśli gracz na danym etapie zdobył cztery bonusy lub rozwiązał cztery zadania, a cały poziom miał ich siedem, wiadomo było, że należy on do typu graczy dokładnych i nie będzie chciał szybko ukończyć poziomu, ale skupi się na uzyskaniu brakujących trzech bonusów i zadań.

W trakcie badań ujawniły się także korelacje nieoczywiste np. wyrobiona przez gracza sprawność walki wręcz postaci była w wysokim stopniu skorelowana ze skłonnością do swobodnego, nie związanego bezpośrednio z zdaniami, wędrowania po świecie WoW.

Dzięki określeniu tych korelacji, stwierdzono, że na podstawie analizy uprzednich posunięć można z 80 proc. pewnością przypuszczać w jakim kierunku potoczy rozgrywka prowadzona przez danego gracza i jakie decyzje on podejmie.

Decyzje te, według naukowców, tworzą pewien wzorzec zachowania charakterystyczny tylko dla danego internauty. Dotyczy on nie tylko gry - w ten sam sposób, w jaki podejmował decyzje w grze, zadecyduje o zakupach online czy wyborze poprzez witrynę WWW oferty biura turystycznego. (PAP)


ostatnia zmiana: 2011-06-15
Komentarze
Polityka Prywatności