W niektórych sytuacjach mózgi dzieci mogą działać identycznie jak mózgi żołnierzy. W chwili zagrożenia mózgi żołnierzy na polu walki i dzieci, które doświadczyły w domach przemocy, funkcjonują w bardzo podobny sposób.
Amerykański psycholog przeprowadził badanie eksperymentalne przy pomocy techniki obrazowania mózgu fMRI. W badaniu brały udział dwie grupy dzieci o średniej wieku 12 lat: eksperymentalna (dzieci, pochodzące z patologicznych rodzin) i kontrolna (dzieci z bezpiecznych środowisk wychowawczych).
W czasie skanowania mózgów, badajnym pokazywano wizerunki twarzy smutnych, neutralnych i gniewnych. Okazało się, że kiedy dzieci, które doświadczyły przemocy w domu, oglądały twarze, wyrażające złość, wzrastała u nich aktywność ciała migdałowatego i wyspy przedniej mózgu. Obszary te zaangażowane są w procesy wykrywania zagrożenia i antycypacji bólu.
Identyczną aktywność mózgową zaobserwowano u żołnierzy, biorących udział w walkach.
Zdolności adaptacyjne pozwalają dzieciom przetrwać w trudnych sytuacjach już od najwcześniejszych lat życia, ale często wiążą się z występowaniem problemów psychicznych w okresie dorastania, na przykład depresji lub zaburzeń lękowych.
"Badania te pokazują, że złe traktowanie w dzieciństwie wpływa na procesy mózgowe, a doświadczenie to zostaje biologicznie osadzone w funkcjonowaniu człowieka" - dodaje Avshalom Caspi z Duke University w Durnham. (PAP)