Dlaczego to kobiety zachęcają do kupna w reklamie?

Szkołą Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie przeprowadziła badania nad rolą kobiety w reklamie. Okazuje się, że to właśnie kobiety, przypisane do tradycyjnych ról społecznych, w reklamach potrafią najskuteczniej zachęcić nas do zakupów. Mężczyźni bowiem zachowujący się w sposób nietypowy powodują wyłącznie, że lepiej zapamiętujemy przekaz reklamowy.

Badanie naukowców z SWPS miało na celu sprawdzenie, jaki wpływ na konsumentów mają wizerunki bohaterów prezentowanych w reklamie.
Reklamy, których przekaz został skonstruowany w oparciu o wizerunek osoby pełniącej stereotypową rolę, są znacznie lepiej oceniane przez odbiorców niż te prezentujące bohaterów zachowujących się w sposób nietypowy.

Pokazanie w reklamie stereotypu ułatwia zrozumienie i zapamiętanie, a przy tym bardziej podoba się konsumentom. Zaskakujący jest, że prezentowany produkt zyskuje, kiedy reklamowany jest przez stereotypowego mężczyznę.

Badanie dowiodło, że najbardziej efektywne są te reklamy, które pokazują ludzi w nietypowych rolach społecznych, a szczególnie mężczyzn. Komunikaty niezgodne z naszymi oczekiwaniami, także te łamiące stereotypy, są przetwarzane bardziej wnikliwie przez nasz umysł, angażują uwagę i dlatego zostają lepiej zapamiętane.

"Przykładem może tu być reklama, której bohaterem jest ojciec rodziny zajmujący się domem, wykonujący wszystkie prace domowe tradycyjnie przypisane kobiecie. Takie reklamy przykuwają większą uwagę potencjalnych klientów i wzbudzają w nich silniejsze emocje" - wskazuje Grochowska.

Badanie zostało zrealizowane w tym roku, wzięło w nim udział 120 osób w wieku 18-28 lat, z których większość stanowili studenci. Celem badania było sprawdzenie skuteczności reklamy produktu uniwersalnego (nie przypisywanego do żadnej z płci) zawierającej stereotypowy i niestereotypowy wizerunek kobiety i mężczyzny. PAP - Nauka w Polsce


ostatnia zmiana: 2011-12-09
Komentarze
Polityka Prywatności