Job-coach jest osobą prowadzącą, wspierającą i inspirującą do osiągania
coraz lepszych efektów i coraz bardziej ambitnych celów zawodowych.
Odkrywa zasoby swoich klientów, wzmacnia ich samodzielność i wierzy w
osiągnięcie zakładanych przez nich celów.
Job-coaching to metoda wsparcia osób znajdujących w się w trudnej sytuacji zawodowej. Metoda
ta znajduje szerokie zastosowanie wobec osób będących w sytuacji
zmiany, poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego. Ma ona swoje źródła w
Holandii i jest szeroko wykorzystywana na rynku pracy w wielu państwach
Europy Zachodniej (Wielka Brytania, Szwecja, Niemcy, Dania), a także w
Stanach Zjednoczonych. Jest połączeniem wiedzy doradcy zawodowego z umiejętnościami i postawą coacha.
Klasyczny coaching jest jedną z najszybciej rozwijających się metod
wsparcia w ostatnich latach. Aby jednak w sposób kompleksowy i
profesjonalny wspierać klientów w ich rozwoju zawodowym niezbędna jest
wiedza dotycząca rynku pracy, doradztwa zawodowego, zawodoznawstwa oraz
psychologii, czyli właśnie job-coaching.
W całym procesie biorą udział job-coach oraz klient. Rolą job-coacha
nie jest doradztwo lub podsuwanie gotowych rozwiązań problemów, jakich
doświadcza klient, a raczej inicjowanie, motywowanie oraz prowadzanie go
przez proces zmian, który ma doprowadzić go do właściwego miejsca
na rynku pracy. Poszczególne zadania klient wykonuje sam pod opieką tej
osoby, np. wybór zawodu i ścieżki edukacji, tworzenie listów
motywacyjnych, CV, ofert, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej czy
handlowej. Cały proces opiera się na wzmacnianiu mocnych stron danej
osoby oraz na pomocy w wytyczaniu realnych etapów do osiągnięcia
zakładanych rezultatów.
Klientami mogą być wszyscy: managerowie, pracownicy, osoby bezrobotne,
osoby nastawione na rozwój zawodowy, czy osoby w trudnej sytuacji
zawodowej. Job-coachami również mogą być wszyscy – wszyscy, którzy są
zainteresowani nowoczesnymi metodami wsparcia innych w ich rozwoju
zawodowym. Do wykonywania tego zawodu, w znaczeniu funkcji czy fachu w
organizacji, zachęcani są np. managerowie, psychologowie, doradcy
zawodowi, nauczyciele, którzy poprzez metody job-coachingowe mają
wspomóc osiąganie indywidualnych celów zawodowych swoich pracowników,
klientów czy podopiecznych. Może więc nim zostać osoba nie tylko z
wykształceniem humanistycznym czy społecznym, ale również z dyplomem
technicznym, ekonomicznym, informatycznym itd.
Job-coaching jest również obecny jako tzw. wolny zawód czy freelance.
Tego typu osoba współpracuje z pracownikami firm – bez powiązań z
polityką wewnętrzną firmy lub na rzecz klientów indywidualnych.
Oczywiście w takim zawodzie, jak i w innych polegających na
indywidualnym kontakcie z klientem, wsparciu, relacji i interakcji,
najważniejsze okazują się predyspozycje osobowościowe. Nastawienie na
słuchanie, cierpliwość, poleganie na zasobach, powstrzymywanie się o
dawania gotowych rad, umiejętne wzmacnianie postępów, akceptacja celów i
rozwiązań klienta to najważniejsze cechy i umiejętności. Jednak nie
mniej istotne jest ukończenie odpowiedniego kursu czy studiów
podyplomowych profesjonalnie przygotowujących merytorycznie i
praktycznie do wykonywania tego odpowiedzialnego zawodu.
Jak zostać job-coachem? Od kilku lat prowadzę w SWPS w Warszawie
studia podyplomowe, których celem jest praktyczne przygotowanie do pracy
indywidualnej i grupowej z osobami będącymi z sytuacji zmiany,
poszukiwania pracy lub rozwoju zawodowego. Znaczna większość zajęć ma
formę warsztatów. Odbycie studiów pozwala na zdobycie wymaganych
kwalifikacji doradcy zawodowego lub edukacyjnego oraz coacha z
możliwością akredytacji prestiżowej Izby Coachingowej. Podczas studiów
słuchacze dowiadują się, jak odkrywać potencjał, rozwijać indywidualne
zasoby oraz uprawiać trudną sztukę wspierania osób, które chcą marzenia
zmieniać w cele.