Mimo że trudno nam się z tym pogodzić, nasze opinie i postawy zależą często od poglądów innych ludzi. Najnowsze badania, opublikowane na łamach pisma "Journal of Consumer Research", precyzujątę starą prawdę: pod wpływem innych osób najłatwiej jest zmienić nastawienie nie tyle ze złego na dobre czy z dobrego na złe, co ze złego na jeszcze gorsze.
Zmianę postaw badano na przykładzie zachowań konsumentów. Jak wyjaśniają naukowcy, postawy konsumenckie wobec towarów czy usług są bardzo podatne na opinie innych. "Dzięki naszym badaniom staramy się zrozumieć, w jakich warunkach wpływ grupy na indywidualne decyzje jest najsilniejszy" - wyjaśnił jeden z autorów publikacji, Adam Duhachek z Indiana University w USA.
Ochotnikom prezentowano informacje na temat nowego produktu, po czym każda z badanych osób niezależnie wyrażała o nim swoją opinię. Zgodnie z tym, czego się spodziewano, niektóre opinie były pozytywne, inne zaś negatywne. Następnie naukowcy informowali badanych o tym, jakie opinie o tym samym produkcie formułowali ich rówieśnicy. Zaobserwowano wówczas, że szczególny wpływ na zmianę postaw miały opnie negatywne. Badani, którzy początkowo mieli pozytywne nastawienie, byli bardzo wrażliwi na negatywne opinie grupy rówieśniczej.
Naukowcy odkryli również, że ci, którzy na samym początku byli negatywnie nastawieni, szczególnie łatwo - pod wpływem wymiany poglądów z rówieśnikami - zmieniali swoją postawę na jeszcze bardziej negatywną. Naukowcy podkreślają, że wyniki tych badań są szczególnie użyteczne w dobie internetu, który umożliwia intensywną wymianę opinii. Jak mówią, być może ucieszą się z nich przedstawiciele czarnego PR, ale z drugiej strony konsumenci, odbiorcy reklam czy audycji wyborczych będą bardziej świadomi pewnych mechanizmów, które wpływają na ich decyzje.(PAP)