Internet jest przestrzenią, którą coraz częściej wykorzystuje się w fachowym poradnictwie. Badaniem możliwości i przyszłości oraz efektywności pomocy psychologicznej on-line zajmują się badacze z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Dr Małgorzata Artymiak z Instytutu Psychologii KUL przeprowadziła badania dotyczące efektywności pomocy psychologicznej on-line. "Z każdym miesiącem przybywa osób, instytucji i ośrodków podejmujących działalność w zakresie pomocy psychologicznej przez Internet - wyjaśnia dr Arytmiak. -
Nie sposób nie dostrzec zalet tej formy pomocy takich, jak rozszerzanie dostępności usług psychologicznych oraz wygody związanej z korzystaniem z komunikacji elektronicznej." Zdaniem badaczki taka forma współpracy z pacjentem pozwala na przełamanie oporu przed wizytą w gabinecie. Pacjent jako 'e- klient' może korzystać z anonimowego sposobu kontaktowania się z psychologiem. Również w przypadku utrudnień natury zdrowotnej lub w przypadku odległości, e-pacjent ma szansę na regularny lub adekwatny do potrzeb kontakt z terapeutą.
"Poradnictwo on-line ma dodatkową szczególną cechę. Wymaga ono od pacjenta szczegółowego opisu problemu, jego sytuacji życiowej, oczekiwań - dodaje dr Arytmiak - a to w naturalny sposób prowadzi do refleksji, bardziej wnikliwej autoanalizy i lepszego zrozumienia problemu przez niego samego". Z drugiej strony jednak poradnictwo psychologiczne prowadzone przez Internet ma poważne ograniczenia. Należy do nich niemożność zastosowania wielu metod diagnostycznych oraz ograniczenie źródeł informacji dotyczących pacjenta. Na podobny problem zwraca uwagę dr Bassam Aouil z Wydziału Pedagogiki i Psychologii UKW.
Według naukowca, wyjątkowym wyzwaniem jest dla współczesnych psychologów poznanie oczekiwań, trudności i warunków funkcjonowania pacjentów. Pomocne w procesie poznawania mogą być narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Doświadczenia dr Aouil pozyskane podczas kilkuletniej praktyki w ramach portali internetowych wskazuje, że warto uwzględniać poradnictwo on-line w praktyce psychologicznej.
"Działalność on-line często ma charakter psychoedukacji i psychoprofilaktyki z elementami wsparcia psychospołecznego oraz konsultacji z elementami interwencji kryzysowej i wsparcia emocjonalnego - wyjaśnia dr Aouil. - Wskazane wydaje się integrowanie jej z klasyczną formą prowadzenie poradnictwa." Zdaniem naukowca ten rodzaj działalności otwiera szerokie możliwości zarówno przed psychologami, jak i osobami potrzebującymi pomocy. (PAP)