Wsteczna pamięć i reklama

W ostatnich latach wyjątkowo intensywnie prowadzone są badania nad związkiem pamięci i doświadczenia. Zespół naukowców ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie zwrócił uwagę na wyniki dotyczące wpływu prezentowania odpowiedni zmienionych bodźców na pamięć.

"Najnowsze badania wskazują, że może dokonywać się proces poznawczy nazywany wstecznym kształtowaniem pamięci, w którym odbierane bodźce, niezgodne z posiadanym doświadczeniem, wpływają na charakter i jakość wcześniej zapamiętywanych zdarzeń" - wyjaśniają prof. dr hab. Andrzej Falkowski i Małgorzata Michalak z SWPS.

W eksperymentach zastosowano odpowiednio zniekształcone bodźce marketingowe, które prezentowano badanym. Efektem była zmiana posiadanych przez nich doświadczeń. Szczególnie interesujące było to, że modyfikacja zawartości pamięci dokonywała się w taki sposób, że człowiek nie był świadomy wpływu prezentowanych bodźców na pamięć wcześniej spostrzeganych zdarzeń. Zmienione 'wspomnienia' były traktowane przez badanych jako ich własne, oryginalne. I jako takie oddziaływały one na aktualne zachowanie i postępowanie człowieka, w tym szczególnie na jego decyzje.

"Paradoksalność tej sytuacji polega na tym, że badany często twierdził, iż w swoich wyborach kieruje się własnym doświadczeniem, którego nigdy w istocie nie nabył" - zwracają uwagę naukowcy z SWPS. Psycholodzy podkreślają, że pamięć jest podstawą naszej świadomości i tożsamości. W związku z tym manipulowane modyfikacje zapamiętanych treści poprzez celowo zniekształcone bodźce mają wpływ na całość psychofizyczną człowieka. Szczególnie, że nie wiadomo, jak daleko muszą pójść zmiany w tym, co pamiętamy, aby skutecznie zostały one zaburzone przez celowe zniekształcenie spostrzeganych bodźców.

Z tego względu zjawisko to wydaje się być dość niebezpieczne, szczególnie w kontekście możliwości sterowania opinią publiczną. "Przeprowadzone badania eksperymentalne w paradygmacie wstecznego kształtowania pamięci pokazują psychologiczny mechanizm zniekształcania w pamięci wcześniej nabytego doświadczenia przez reklamy produktów konsumpcyjnych" - podkreślają naukowcy z SWPS. Podobnie można manipulować opiniami dotyczącymi wcześniej spostrzeżonych i zapamiętanych wydarzeń politycznych. W praktyce wsteczne kształtowanie pamięci stwarza możliwości bycia wykorzystanym do kontrolowania opinii i nabytego doświadczenia w dziedzinie zachowań konsumenckich i wyborczych, dodają naukowcy. (PAP)

ostatnia zmiana: 2008-06-02
Komentarze
Polityka Prywatności