Przeterminowane, ale ... własne

Dlaczego ktoś, kto nigdy nie kupiłby przeterminowanego mleka w sklepie, jest w stanie wypić przeterminowane mleko z własnej lodówki? Działa tu tzw. efekt posiadania - czyli przypisywanie wyższej wartości przedmiotom tylko dlatego, że są naszą własnością - uważają naukowcy z USA.

Artykuł na ten temat zamieszcza pismo "Journal of Consumer Research".

Para naukowców - Sankar Sen i Lauren G. Block z City University of New York analizowali dlaczego konsumenci stosują odmienne standardy odnośnie świeżości produktów - w sklepie i w domu. W serii trzech doświadczeń proponowali ludziom wypicie jogurtu, który był przed lub po terminie ważności.

Jak przyznają badacze, może być wiele przyczyn, które się za tym kryją, np. idea, by "nie wyrzucić pieniędzy w błoto". Sen i Block brali pod uwagę różne motywacje, także finansowe.

"W naszych badaniach wykazaliśmy, że samo posiadanie przeterminowanego produktu było wystarczającym powodem, by skłonić ludzi do spożycia go ..." - wyjaśniają autorzy pracy. Co ważne, towarzyszyło temu bagatelizowanie ryzyka ewentualnej choroby, której można się w ten sposób nabawić.

Jest to tzw. efekt posiadania, czyli przypisywanie produktom wyższej wartości tylko dlatego, że się je posiada. Na przykład: ten sam produkt wycenimy niżej, gdy znajduje się w sklepie i wyżej, gdy należy do nas i chcemy go sprzedać.

"Jeśli dostrzeżesz spleśniały ser na przyjęciu, w którym bierzesz udział, nie zjesz go, myśląc, że od starego sera możesz się rozchorować. Ale jeśli ten sam spleśniały ser znajdzie się w twojej lodówce, to pomyślisz: cóż to jest trochę pleśni?" - wyjaśniają autorzy pracy. (PAP)


ostatnia zmiana: 2009-02-09
Komentarze
Ostatnie:
1.04.2011 3:16
Dodał(a): ~kwiat
co za pierrrrdołyyyyy
Polityka Prywatności