Dwujęzyczność wspomaga rozwój dzieci

Dzieci, które uczą się mówić w dwujęzycznych rodzinach, rozwijają się szybciej. Przeczy to teoriom, że dwujęzyczność we wczesnym dzieciństwie spowalnia rozwój intelektualny dziecka - informują naukowcy na łamach pisma "Proceedings of the National Academy of Science".

Niektórzy psycholodzy uważają, że dwujęzyczne środowisko przeszkadza dzieciom w nauce mówienia, ponieważ dziecko ma kłopot z przypisaniem słyszanych wypowiedzi do danego języka. Okazuje się jednak, że dzieci w wieku siedmiu miesięcy z dwujęzycznych rodzin wypadają lepiej w testach, niż ich rówieśnicy z rodzin jednojęzycznych.

Naukowcy badali 40 dzieci. Połowa z nich pochodziła z domów, gdzie mówiło się po włosku oraz w jeszcze jednym języku (słoweńskim, hiszpańskim, angielskim, arabskim lub duńskim). Druga połowa pochodziła wyłącznie z rodzin włoskojęzycznych.

Badacze pokazywali dzieciom na ekranie komputera postaci z komiksów. Chwilę wcześniej dzieci słyszały trzysylabowe, sztuczne dźwięki, imitujące słowa. Jedno ze słów zawsze poprzedzało pojawienie się obrazka z lewej strony ekranu, drugie - z prawej.

Naukowcy badali, czy dzieci nauczą się przewidywać na podstawie dźwięków, gdzie pojawi się obrazek. Okazało się, że nowej umiejętności nauczyły się wyłącznie dzieci z rodzin dwujęzycznych.

"W wielu krajach europejskich rodzice wystrzegają się zapewniania małym dzieciom dwujęzycznej edukacji i mówią do nich wyłącznie w jednym języku" - wyjaśnia autor badań, Jacques Mehler z International School for Advanced Studies w Trieście we Włoszech. Jak dodaje, rodzice obawiają się, że dzieci mogą mieć problemy w szkole. "Nasze badania przeczą temu" - podkreśla.

Mózg dwujęzycznych dzieci nabywa umiejętność przełączania się między językami. Wpływa to na jego ogólne możliwości poznawcze. Mózg działa bardziej elastycznie w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację. Jak wyjaśnia Mehler, jest to umiejętność wybrania "właściwego narzędzia do właściwej operacji". Dzieci jednojęzyczne również nabywają tę umiejętność, ale nieco później.

Mehler podkreśla przy tym, że jednojęzyczne dzieci nadrabiają swe zaległości w stosunku do dwujęzycznych. "Nie zgodziłbym się łatwo na wniosek, że dzieci dwujęzyczne są inteligentniejsze od swych jednojęzycznych rówieśników" - konkluduje badacz.(PAP)


ostatnia zmiana: 2009-05-20
Komentarze
Polityka Prywatności