Naukowcy z USA dowiedli, że, wbrew ogólnym przekonaniom, małe dzieci potrafią rozróżniać rzeczywistość od fikcji. Wyniki badań opublikowano na łamach pisma "Child Development". Dzieciństwo to czas, w którym do małych główek trafia cała masa, często zbędnych i nieprawdziwych informacji.
Dotychczas uważano, że dzieci wierzą we wszystko, co im mówimy. Okazało się, że wcale tak nie jest.
Podczas rozmów, czytania książek, słuchania radia czy oglądania telewizji małe dzieci otrzymują nowe informacje. Większość z nich to informacje prawdziwe - fakty, np. nazwy miejscowości, jednak część informacji nie jest prawdziwa, np. istnienie króliczka wielkanocnego czy Baby Jagi. Dzieci muszą rozstrzygnąć, które informacje są prawdziwe, a które nie.
Naukowcy z Teksasu i Wirginii odkryli, że w wieku około 4 lat dzieci odróżniają fakty od fikcji na podstawie kontekstu, w jakim nowe informacje są im prezentowane.
Przeprowadzono trzy badania, w których udział wzięło około 400 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dzieciom przekazywano jakąś nową informację, a ich zadaniem było powiedzieć, czy to, co usłyszały, to prawda, czy nie (rzeczywistość czy fikcja).
Część małych uczestników usłyszała zdanie prawdziwe, zawierające określenia naukowe (typu "słodycze zawierają dużo cukru"), druga grupa dzieci usłyszała zdanie nieprawdziwe - bajkowe (typu "wróżki używają czarodziejskiej różdżki, żeby spełniać życzenia dzieci").
Na podstawie wyników badacze stwierdzili, że zdolność do wykorzystania kontekstu podczas rozpoznawania informacji prawdziwych rozwija się u dzieci pomiędzy trzecim a piątym rokiem życia. Co więcej, naukowcy zaobserwowali, że jeżeli nowa informacja jest zaprezentowana w znajomym dla dziecka kontekście (dotyczy przedmiotu czy osoby, które dziecko już wczeoniej poznało), dziecku jest łatwiej rozpoznać jej prawdziwość.
Główna autorka badań, profesor Jacqueline Woolley, podkreśla, że na podstawie otrzymanych wyników można jasno stwierdzić, że dzieci nie wierzą we wszystko, co słyszą, a informacje prawdziwe od tych ze świata bajek i fantazji rozróżniają używając kontekstu.(PAP)