Współczesne dzieci to pokolenie singleplayer. Rower, piłkę, lalkę Barbie, komputer i rolki zostały wyparte przez laptop, konsolę do gier, aparat cyfrowy, mp3, Apple Ipod, quad i skuter. Studenci SWPS opracowali raport ukazujący przemiany, jakie dokonały się w ciągu ostatnich 15 lat.
Etykieta
"singleplayer" najlepiej odzwierciedla charakter stylu życia współczesnych
dzieci, a "pokolenie multiplayer" jest symbolem minionych lat –
twierdzą studenci SWPS. „Zaintrygowani przeszłością postanowiliśmy zbadać czym różnią się preferencje spędzania wolnego
czasu, upodobania, marzenia oraz potrzeby młodych ludzi urodzonych w latach 90.
oraz pokolenia dorastającego współcześnie – mówi Tomasz Ciuk, student V roku
socjologii w SWPS. Badaniem zostały objęte cztery grupy osób: osoby
urodzone w latach 1983-1989, ich rodzice, obecni uczniowie szkół podstawowych
oraz ich rodzice.
Co wykazały
badania? Skala komercjalizacji spędzania czasu wolnego przez współczesne dzieci
jest nieporównywalnie wyższa niż miało to miejsce w pierwszej dekadzie
kapitalizmu. Kiedyś mniejsza oferta rynku powodowała większe skupienie się na
tych samych rekwizytach i czynnościach, co sprzyjało swoistemu handlowi
wymiennemu. Obecnie sprzęt sportowy,
komórki, Ipod-y i konsole pozostają rzeczami osobistymi, a samo
ich posiadanie jest wyznacznikiem czyjejś atrakcyjności i "fajności"
dla grupy.
Z badań studentów
wynika, że w latach 90. większość zabaw miało grupowy charakter. Miały one
sens, gdy uczestniczyło w nich wiele dzieci. Musiały używać wyobraźni, aby
stworzyć coś nowego, chociażby prowizoryczne boisko do mini baseball-a, gdzie
za bazy służyły znalezione w pobliżu kamienie, a samo odwrócenie czapeczki
daszkiem do tyłu czyniło z dziecka podwórkowej klasy zawodnika sportowego. Liczne
deficyty, które charakteryzowały owe czasy wymuszały z kolei na dzieciach naukę
nawiązywania i utrzymywania licznych znajomości i przyjaźni, bowiem często
tylko w taki sposób można było uzyskać dostęp do komputera marki Commodore czy konsoli do kier Pegasus.
Rozwój rynku
spowodował, iż obecnie dostępnych jest multum dóbr konsumpcyjnych, jakimi można
obdarować dzieci. Ich różnorodność powoduje, iż szybko się nudzą tym, co już
mają. Taka sytuacja wpływa na ograniczenie kreatywności dzieci, ponieważ
wszystko, czego zapragną mają podane przez rynek niejako na tacy.
Raport z badań
dostępny jest an stronie: http://www.swps.pl/index.php/zoltrix-kontra-wifi.html