Oglądanie reklam jedzenia w telewizji źle wpływa na naszą dietę

Podejmowanie decyzji dotyczących jedzenia pod wpływem reklam obejrzanych w telewizji prowadzi do stosowania źle zbilansowanej, niezdrowej diety - ostrzegają naukowcy z USA na łamach pisma "Journal of the American Dietetic Association".

Badacze analizowali 96 godzin nagrań programów telewizyjnych takich jak: ABC, CBS, Fox i NBC. Pod uwagę brano reklamy tylko jedzenia, a dla każdego z produktów określano dokładnie skład i zawartość poszczególnych składników odżywczych. Rozmiary opakowań przeliczano na liczbę porcji.

Wyniki badania wykazały, że produkty reklamowane w telewizji nie wpisują się w piramidę zdrowego żywienia. Zawierają zbyt dużo cukrów, tłuszczy i mięsa, a za mało nabiału, warzyw i owoców w porównaniu z obowiązującymi zaleceniami.

Podobnie jest na poziomie składników podstawowych - reklamowane jedzenie zawiera za dużo białka, selenu, sodu, niacyny (witaminy B3), całkowitego tłuszczu i tłuszczy nasyconych, tiaminy (witaminy B1) i cholesterolu. Jednocześnie te same produkty dostarczają zbyt mało 12 innych składników: żelaza, fosforu, witaminy A, węglowodanów, wapnia, witaminy E, magnezu, miedzi, potasu, kwasu pantotenowego, błonnika i witaminy D.

Autorzy pracy obliczyli, że dieta dostarczająca 2000 kalorii dziennie składająca się w całości z jedzenia reklamowanego w TV zawierałaby 25 razy za dużo cukru i 20 razy za dużo tłuszczu, natomiast mniej niż połowę zalecanej ilości warzyw, nabiału i owoców.

Na tej podstawie naukowcy stwierdzili, że "() jedzenie reklamowane w TV zawiera bardzo wysokie ilości niezdrowych składników (takich jak tłuszcze nasycone, cholesterol, sód) przyczyniających się do rozwoju chorób przewlekłych, natomiast nie dostarcza odpowiedniej ilości składników pomagających zapobiegać chorobom, takich jak: błonnik, witaminy A, E i D, wapń i potas".

Autorzy badania podkreślają konieczność edukacji dotyczącej zdrowego odżywiania skierowanej zwłaszcza do młodych ludzi, jak również poinformowania telewidzów o cechach reklamowanych produktów spożywczych i stworzenia konsumentom źródła wartościowych informacji na temat zdrowego odżywiania.

Źródło: PAP

Foto: openphoto.net

ostatnia zmiana: 2010-06-03
Komentarze
Polityka Prywatności