Nastoletni członkowie internetowych społeczności identyfikują się ze swą wirtualną wspólnotą niemal tak samo silnie, jak z własną rodziną. Wyniki badania młodzieżowych bywalców serwisów społecznościowych przytacza pismo "Journal of Youth Studies".
Habbo jest popularną społecznością internetową, która łączy dwie koncepcje: wirtualnych rozmów i gier online. Miesięcznie notuje się tam 15 mln wejść z ponad 150 krajów. Dziewięćdziesiąt proc. użytkowników strony ma od 13 do 18 lat.
Autorzy badania, dr Vili Lehdonvirta z Helsińskiego Instytutu Technologii Informacji HIIT i z Uniwersytetu Tokio oraz prof. Pekka Rasanen z fińskiego Uniwersytetu Turku zaznaczają, że grupy rówieśników są bardzo ważne dla rozwoju tożsamości i systemu wartości nastolatków.
Przystępując do badania, naukowcy chcieli ocenić, jak mają się internetowe grupy towarzyskie do tradycyjnych grup rówieśników.
Uważa się, że w niektórych krajach rozwiniętych posiadanie klasycznej "paczki" przyjaciół ma dla młodzieży coraz mniejsze znaczenie.
Badanie pokazało, że użytkownicy bywają w swoich internetowych wspólnotach bardzo mocno psychologicznie zakotwiczeni. Zdaniem naukowców gry oraz strony, na których tworzą się sieci znajomości, jak i inne wirtualne "schronienia" można postrzegać jako miejsce bardzo ważne dla identyfikacji i wspólnotowych doświadczeń współczesnej młodzieży.
Wyniki pokazują również, że w stosunkowo młodych informatycznie społeczeństwach, jak np. Hiszpania, grupy internetowe bywają częściej "wirtualnymi wspólnotami" osób stosunkowo sobie obcych. Zaś w społeczeństwach informatycznie rozwiniętych, np. Japonii, internetowe grupy częściej bywają narzędziem utrzymywania kontaktu z rodziną i przyjaciółmi.