Jak wynika z sondażu TNS OBOP - Polacy czują się dobrze poinformowani, jeśli chodzi o drogach zakażenia wirusem HIV oraz sposobach zabezpieczenia przed zakażeniem, nie wiedzą jednak, jak (kiedy i gdzie) wykonuje się test w kierunku HIV.
Krajowe Centrum ds. AIDS rozpoczęło kampanię "Zrób test na HIV", która ma zachęcić Polaków do wykonywania badań. "Chcemy podkreślić, że
taki test można zrobić bezpłatnie i anonimowo w punktach
konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) w całym kraju. W każdym z nich
wykwalifikowany doradca pomoże ustalić, czy podejmowane zachowania
seksualne są lub były ryzykowne i - jeżeli jest taka potrzeba - zaleci
wykonanie testu w kierunku HIV. Rozmowa z doradcą jak i samo wykonanie
testu są w PKD anonimowe i bezpłatne" - informuje dyrektorka Krajowego
Centrum ds. AIDS Anna Marzec-Bogusławska.
Polacy czują się bardzo dobrze poinformowani o
drogach zakażenia HIV oraz sposobach zabezpieczania się przed zakażeniem
(odpowiednio 85 proc. i 84 proc. badanych). Jednak większość nie wie,
kiedy należy wykonać test w kierunku HIV. Niemal połowa respondentów (49
proc.) przekonana jest, że trzeba to zrobić bezpośrednio po zdarzeniu, a
co piąty (20 proc.) wskazał inny termin, przed upływem 12 tygodni.
Jedynie 4 proc. respondentów wie dokładnie, kiedy udać się do PKD
(przynajmniej po 12 tygodniach od możliwego zakażenia) oraz zna termin
"okienko serologiczne" określający przedział czasu od zakażenia do
wytworzenia przeciwciał. Co ciekawe, określenie to zna dobrze aż 84
proc. osób, które nigdy nie wykonywały testu.Badanie przeprowadzono w dniach 1-8 czerwca na próbie 600 osób w wieku 18-39 lat.
W 2010 r. w kierunku HIV w PKD przebadało się ponad 25 tys. osób i choć liczba ta z roku na rok
wzrasta, nadal jest zbyt mała. Kampania "Zrób test na HIV" podkreśla, że
zakażenie może dotyczyć każdego, dlatego warto rozmawiać na ten temat z
partnerem i wspólnie wykonać badania. Podkreśla także, że negatywny
wynik testu dziś, nie chroni przed zakażeniem HIV w przyszłości; jedynie
unikanie ryzykownych zachowań może zapobiec zakażeniu i chorobie.
Kampania potrwa do maja 2012 r.; będzie obecna w prasie,
telewizji, radiu oraz internecie, jej honorowymi patronami są: Minister
Zdrowia, Główny Inspektor Sanitarny, Wojewoda Mazowiecki, Marszałek
Województwa Mazowieckiego oraz Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. (PAP)