Twoja mama kupuje to, co ty?

To nie córki naśladują matki w zachowaniach konsumenckich, tendencja jest zupełnie odwrotna - tak wynika z badań naukowców z USA, opublikowanych na łamach "Journal of Consumer Behavior".

W jakim stopniu dzieci wpływają na zachowania konsumpcyjne rodziców? W większym, niż można się powszechnie uważa. Nastoletnie dziewczęta mają niemały wpływ na to, jakie produkty osobistego użytku, np. ubrania czy kosmetyki, kupują ich matki. Rodzicielki częściej naśladują w tym zakresie swoje dorastające pociechy, niż vice versa - ogłosili badacze z Fox School of Business na Temple University.

"Odkrycie to przemawia za koncepcją socjalizacji odwrotnej i sugeruje, że wpływ nastolatków na rodziców jest głębszy, niż im przypisywano" - zwraca uwagę główna autorka badania, ekspert w dziedzinie marketingu, dr Ayalla A. Ruvio.

Narzędziem badań był kwestionariusz, wypełniany przez 343 par matka-córka, których średni wiek wynosił odpowiednio 44 i 16 lat. Naukowcy zauważyli, że jeśli matka jest młoda duchem, śledzi trendy w modzie i postrzega własną córkę jako eksperta w dziedzinie mody, to ma zwykle skłonność do naśladowania jej konsumenckich zachowań.

Zjawisko naśladowania córek przez matki jest zamierzonym procesem podejmowania decyzji związany z tym, kogo i w jaki sposób chcą kopiować. (PAP)


ostatnia zmiana: 2011-07-26
Komentarze
Polityka Prywatności