To nie córki naśladują matki w zachowaniach konsumenckich, tendencja jest zupełnie odwrotna - tak wynika z badań naukowców z USA, opublikowanych na łamach "Journal of Consumer Behavior".
"Odkrycie to przemawia za koncepcją socjalizacji odwrotnej i
sugeruje, że wpływ nastolatków na rodziców jest głębszy, niż im
przypisywano" - zwraca uwagę główna autorka badania, ekspert w
dziedzinie marketingu, dr Ayalla A. Ruvio.
Narzędziem badań był kwestionariusz, wypełniany przez 343 par matka-córka, których średni wiek wynosił odpowiednio 44 i 16 lat. Naukowcy zauważyli, że jeśli matka jest młoda duchem, śledzi trendy w modzie i postrzega własną córkę jako eksperta w dziedzinie mody, to ma zwykle skłonność do naśladowania jej konsumenckich zachowań.
Zjawisko naśladowania córek przez matki jest zamierzonym procesem podejmowania decyzji związany z tym, kogo i w jaki sposób chcą kopiować. (PAP)