Jak twierdzi psycholog z brytyjskiego University of Leicester - marka i logo bywa istotne już dla dzieci w wieku 5 lat. Na ich postawy w tym zakresie wpływa podejście ich rodzin, presja rówieśników i powszechny kult celebrytów.
Bez wątpienia dla części maluchów marki i loga bywają szalenie ważne. Pilcher zainteresowała się wpływem mody na dzieci w wieku od lat pięciu do dwunastu. "Przecież zmienia się całe społeczeństwo, coraz bardziej opanowane przez konsumpcję i kult celebrytów" - zauważa.
Pilcher i jej zespół zauważyli, że nawet małe dzieci sporo wiedzą na temat handlu i świetnie się orientują, gdzie kupić ubranie, na którym im zależy.
Podejście rodziny odgrywa znaczącą rolę. Zobaczmy dwie hipotetyczne sytuacje. Robert pochodzi z rodziny, w której ceni się marki i modę od projektantów. W rozmowie na temat ubrań co chwila rzuca nazwami marek. Tymczasem Hayley wywodzi się z rodziny mniej zamożnej. Marki i loga mają dla niej znaczenie tak małe, że dziewczynka ma wręcz kłopot ze zrozumieniem, co to pojęcie w ogóle oznacza.
W kształtowaniu postaw dzieci uczestniczą nie tylko rodzice - dodaje Pilcher. "Moda dociera do nich na różne sposoby, np. poprzez nacisk ze strony rówieśników, a zwłaszcza kolegów tej samej płci, i wraz ze sposobem pojmowania tego, co +fajne+" - mówi badaczka. Dzieci nie unikną też wpływu kultu celebrytów, których mogą chcieć naśladować - albo odrzucić.
Badaczka zwraca uwagę, że otaczanie się modnymi markami, a przez to - bycie "fajnym" - może sprawiać uczniom przyjemność i sprzyjać tworzeniu więzi w gronie rówieśników. Dla młodych ludzi marka ubrań jest raczej kwestią właściwego image'u, niż pokazywaniem zamożności - uważa.
Badania Pilcher finansowały dwie państwowe agencje badawcze,
Economic and Social Research Council oraz Arts and Humanities Research
Council w ramach pięcioletniego programu badawczego "Cultures of
Consumption".(PAP)
Foto: samiswoi.ca