Psychologiczne konsekwencje zdrobnień

Banknocik mniejszy od banknotu, batonik mniej smaczny niż batona, a przedmioty sprzedawane w zdrobnionej formie osiągają niższe ceny sprzedaży - badacze ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej postanowili zweryfikować tezę o psychologicznych konsekwencjach stosowania deminiutivów.

W procesie zdrabniania nazwy przedmiotu zmieniamy jednocześnie jego wielkość i wartość. Zdrobnień w opisie przedmiotów możemy używać co najmniej w dwóch kontekstach - tłumaczy Konrad Bocian, świeżo upieczony magister psychologii sopockiego wydziału SWPS i współautor badań - Zdrabniamy, gdy chcemy zasugerować, że obiekt jest nam bliski i pozytywny lub, gdy chcemy zasygnalizować jego niewielki rozmiar.

Przeprowadzono badanie, w którym uczestnicy szacowali, ile byliby gotowi zapłacić za nowe ubrania licytowane na portalu aukcyjnym. Okazało się, że użycie zdrobnionych nazw nowych sztuk odzieży prowadziło do zaniżenia ich wartości o średnio 25 zł. Co ciekawe, użycie zdrobnienia w opisie odzieży nie wpływało na spostrzeganą wiarygodność sprzedającego i nikt z badanych nie zdawał sobie sprawy z tego drobnego zabiegu formalnego.

Podobnie stało się w przypadku słodkiej przekąski, której jakość oraz smakowitość oceniana była niżej, gdy badani próbowali batonów opisywanych dla połowy badanych za pomocą zdrobnienia "batonik".

- Rezultaty naszych badań mogą być przydatną wskazówką dla działów sprzedaży i marketingu, które profesjonalnie zajmują się formułowaniem sloganów reklamowych - zdrobnienia w opisie dóbr konsumpcyjnych zmniejszają ich wielkość, wartość oraz satysfakcję jaką można z nich czerpać - tłumaczy dr Michał Parzuchowski, psycholog społeczny i pomysłodawca serii badań.

Źródło: psychologia.net.pl

ostatnia zmiana: 2011-09-21
Komentarze
Ostatnie:
4.06.2020 16:56
Dodał(a): ~M. Ś.
Teraz rozumiem skąd się wzięło w handlu słowo"firany",czyli przesadne zgrubienie normalnego słowa "firanki"
22.09.2011 3:49
Dodał(a): ~Hmm.
...oraz tego jak postrzegają nas osoby tytułujące nas zdrobnieniami... :)
Polityka Prywatności