Maskotki w reklamie poprawiają jej skuteczność

Wzmocnienie reklamy dzięki maskotkom
Strona www: www.swps.pl/

Badania naukowców mogą być niezwykle istotne np. w reklamie. Jak wynikło z badania studentki SWPS maskotka w reklamie najlepiej działa w kampaniach płatków śniadaniowych, a najsłabiej w promocji sprzętu domowego.

Badania zostały przeprowadzone przez Marikę Chodorowską, która w ramach pracy magisterskiej postanowiła sprawdzić, czy obecność maskotki w reklamie pomaga produktowi i marce.

W badaniu uczestniczyły 204 osoby w wieku 15-59 lat, którym pokazano serię reklam prasowych. Pojawiały się w nich różne konfiguracje produktów, cen i maskotek, które coraz częściej wykorzystywane są w kampaniach reklamowych. Wśród kilkunastu postaci zwierząt badani wskazali trzy o najsilniejszym ładunku cech pozytywnych: lwa, lisa i sowę.

Zwierzęta te mają pozytywne konotacje, co jest związane z przekazywaną od dziecka charakterystyką dla danego zwierzęcia. – Zwierzęta są bardzo silnym nośnikiem skojarzeń, gdyż każdy od dziecka uczony jest, że lisy są chytre, a sowy mądre. Dlatego w konfrontacji z takim zwierzęciem, pierwsza cecha jaką konsument sobie wyobrazi to ta, która jest kulturowo charakterystyczna dla danego zwierzęcia. Dzięki temu reklama posiada potężny nośnik cech, które w odpowiedni sposób wykorzystane, mogą okazać się bardzo skuteczne – mówi Marika Chodorowska.

Czy klienci mimowolnie przenoszą cechy jednych przedmiotów na drugie w reklamie? Jak się okazało - niekoniecznie. Seria badań pokazała, że maskotka zadziała w reklamie, to znaczy przekaże swoje cechy produktowi, jeśli jej charakter odpowiada marce, a klienci przyzwyczajeni są do tego typu komunikatu.

opublikowano: 2013-06-11
Komentarze
Polityka Prywatności