Wrażenie towarzyszące dotykaniu opakowania może mieć znaczący wpływ na ocenę smaku produktu - uznali amerykańscy badacze. Po serii eksperymentów Aradhna Krishna (University of Michigan) i
Maureen Morrin (Rutgers University) odkryły, że wiele osób ocenia napoje po opakowaniu. Szczególny wpływ na ocenę zawartości ma solidność kubka.
"Odkryłyśmy, że dotykowe właściwości opakowania mogą wpływać na ocenę zawartości. Dlatego takie rzeczy powinny być brane pod uwagę przy rozwijaniu produktu" - napisały badaczki. Krishna i Morrin wyjaśniły, że nie dla wszystkich wrażenia dotykowe są tak samo ważne. Np. niektóre osoby lubią dotykać produktów, zanim je kupią, a są i takie, które robią to rzadko.
Właśnie pod tym względem badaczki podzieliły uczestników. Uczestnicy badania dotykali kubeczki z zasłoniętymi oczami i z odsłoniętymi. Paradoksalnie, okazało się, że największa różnica w ocenach solidności opakowań występowała wśród osób najwrażliwszych na dotyk, które badały je "na ślepo". Mimo to badaczki zaobserwowały, że osoby, które lubią dotykać, najmniej sugerowały się bodźcami dotykowymi w ocenach smaku. Z kolei osoby mniej wrażliwe na takie bodźce, pijąc tę samą wodę mineralną z dwóch różnych kubków, gorzej oceniały napój w mniej solidnym kubku.
Wyniki były podobne, kiedy uczestnikom jedynie powiedziano, z czego wykonane były kubeczki. "Osoby wrażliwsze na dotyk mają więcej przyjemności w odczuwaniu przedmiotów, częściej ich dotykają, więc mają większą świadomość wpływu bodźców na opinię o produkcie. W rezultacie, mogą wykorzystać takie wskazówki w jego ocenie" - napisały Krishna i Morrin. (PAP)